ساليان درازى است كه از تصنيف كتاب شريف فرائد الاُصول» و کفایة الاُصول» مىگذرد. از آن زمان تاكنون، اساتيد و شخصيت هاى برجسته اى به تدريس اين دو كتاب، همت گماشته اند و اين حركت مبارك در طول دهه هاى گذشته، روند پرشتابى را به خود ديده است.
در ميان فرزانگانى كه در سالهاى اخير، در زمينه تدريس دو كتاب ارزشمند ياد شده، چهره ماندگار و پرآوازه اى داشته اند، استاد موسوى تهرانى(رحمه الله)، از فروغ و درخشش ويژه اى برخوردارند. معظم له بيش از سى سال است كه به تدريس رسائل» و کفایه» اشتغال داشته، بارها آن را از آغاز تا پايان درس داده اند و از اين طريق، مشتاقان كسب علم و دانش را از افاضات روح بخش خود بهره مند ساخته اند. اكنون نيز اين تلاش مبارك، در سايه عنايات والطاف الهى و نيز توجهات حضرت بقية اللَّه الاعظم(ارواحنا لتراب مقدمه الفدا)، اين تلاش علمى و پر ثمر، با وجود كهولت سن و عوارض جانبى آن، همچون گذشته به حيات طيبه خويش ادامه مىدهد.
بديهى است، چنين محفل علمى و پر سابقه اى، از خصوصيات و امتيازات كم نظيرى برخوردار باشد كه شايسته است در اينجا به پاره اى از آنها اشاره كنيم:
1 - برخوردارى حضرت استاد از بيانى شيوا، آسان و روان كه همواره با ذكر نكاتى ارزنده همراه است و به همين جهت، معظم له حتى دشوارترين مطالب كتاب را به گونه اى آسان وساده مطرح مىكنند، به گونه اى كه حقيقتاً هيچ نكته ناگفته اى باقى نمى ماند.
2 - توجه بسيار به كيفيت درس -نه كميت آن - را مىتوان از خصوصيّات بارز حضرت استاد در كار تدريس دانست. معظم له همواره تلاش دارند مطالب علمى به بهترين شكل ممكن، براى شاگردان، گفته شود. بر اين اساس، در مجلس درس ايشان، نه تنها به حجم عبارت خوانده شده از كتاب اهميتى داده نمى شود، بلكه كم يا زياد بودن شاگردان نيز در روند علمى و تحقيقى درس تأثيرى ندارد.
دقت در تفهيم و بحث و بررسى درباره دقيقترين و ظريفترين مطالب علمى، دراولويت كارى درس معظم له قرار دارد و به همين علت، گاه بحث پيرامون مسئله اى، چندين روز به درازا كشيده مىشود تا از اين رهگذر، نكته اى مبهم در عبارات نباشد و مطلبى هرچندكوچك، اما مهم ناگفته نماند.
3 - تحقيق و تتبع فراوان در مطالب درسى و مسائل جانبى آن، از ويژگىه اى حائز اهميت حوزه درسى حضرت استاد است. معظم له در برخورد با مطالب علمى، بسيار موشكافانه و تحقيقى عمل مىكنند و در اين محفل، مسائل مورد تحليل و بررسى عميقى قرار مىگيرد، به گونه اى كه در بسيارى از اوقات، جنبه درس خارج اصول پيدا مىكند! درچنين شرايطى است كه شاگرد به بهترين شكل ممكن، با پيچيده ترين مسائل اصولى آشنا وبه مرور زمان، از قدرت علمى شايسته اى برخوردار مىشود.
4 - توجه به جنبه كاربردى مباحث اصولى و تطبيق قواعد آن با مثال هاى متنوع فقهى، تسلط و اشراف كامل بر عبارات كتاب و همت در تصحيح ادبى آنها در موارد وم، تقسيم بندى مطالب و عناوين درسى، ايجاد انگيزه و فراهم آوردن زمينه هاى لازم براى تحقيق و پژوهش و وادار كردن شاگردان بدين امر مهم، ذكر منابع و مآخذ اقوال و دقت تحسين برانگيز در نقل آنها، بيان سير تاريخى مباحث و ايجاد پيوند منطقى ميان مطالب علمى و عبارات كتاب، توجه به ادله و مبانى پنهان در پس اقوال و تقيد به تدريس كتاب ازآغاز تا پايان آن، از ديگر ويژگى هاى برجسته درس حضرت استاد(رحمه الله) است.
ويژگىهاى درسی استاد موسوی تهرانی(رحمه الله)
ایجاد کانال درس رسائل استاد موسوی تهرانی رحمه الله
استاد ,مطالب ,كتاب ,علمى ,معظم ,تدريس ,حضرت استاد ,رحمه الله ,مطالب علمى، ,هاى برجسته